5 manieren om je medicijnen te herhalen

Geplaatst op 22-8-2021
5 manieren om je medicijnen te herhalen


Medicijnen zijn niet leuk. Maar soms wel nodig.

Je huisarts of specialist schrijft dan een medicijn op recept voor. Gebruik je medicijnen voor langere tijd? Dan wil je ze herhalen. Hiervoor is een herhaalrecept nodig. We maken het je zo makkelijk mogelijk door dit samen met je huisarts te organiseren. We beoordelen de aanvraag en vragen je huisarts altijd (digitaal) akkoord, voordat we de medicijnen klaarzetten. En soms overleggen we met je huisarts.

Herhalen van je medicijnbestelling kan 24/7 op 5 verschillende manieren.

Kijk mee en kies welke manier het beste bij jou past:


1. Automatische herhaalservice

De meest eenvoudige oplossing als je langere tijd medicijnen gebruikt. Met de herhaalservice zorgen wij dat je altijd op tijd een nieuwe voorraad ontvangt. Je ontvangt van ons een bericht zodra je medicijnen klaarstaan om op te halen of wanneer we ze komen bezorgen. Heb je interesse in de herhaalservice?

Schrijf je in via onze website of vraag ernaar in de apotheek. Dan kijken we samen of we dit mogelijk is met jouw medicijnen en maken we het in orde.


2. Via de Service Apotheek-app

In de Service Apotheek-app bestel je makkelijk en snel een nieuwe voorraad wanneer het jou uitkomt. Door 1 keer met DigiD in te loggen en persoonlijke pincode heb alleen jij toegang tot jouw gegevens. En je hebt altijd een overzicht van je medicijnen bij de hand. Je ziet foto’s van al je medicijnen en stelt een handig inname-alarm in. Zo weet je altijd welk medicijn je wanneer moet innemen. Je downloadt onze app in de App Store of Google Play.


3. Via onze website

Met je persoonlijk dossier of met het eenmalige herhaalformulier op onze website.

Kies ‘Recept herhalen’ in het menu.

Heb je nog geen persoonlijk dossier? Maak deze eenvoudig aan door 1 keer in te loggen met je DigiD via deze link. Daarna heb altijd je medicijnoverzicht beschikbaar op je laptop of computer.


4. Via de telefoon met de herhaallijn

Spreek je herhaalrecept in via 0511 72 50 18

Tip: Houd je medicijngegevens bij de hand en zorg voor een stille achtergrond.


5. Via huisarts of specialist

Heb je medicijnen langer dan 1 jaar niet gebruikt, dan beoordeelt de huisarts of dit medicijn nog steeds een goede keus is. Dit kun je overleggen met de assistente van de huisartsenpraktijk. Soms vragen ze je langs te komen tijdens het spreekuur van de huisarts.


Recept via psychiater of GGZ

Ben je onder behandeling van een psychiater of GGZ en wil je medicijnen herhalen? Dan is er akkoord van de behandelaar nodig in plaats van de huisarts. Jij vraagt bij hen eerst een nieuw recept aan, zodat ze altijd de extra controle kunnen doen of de medicijnen weer opnieuw gebruikt kunnen worden door jou. Ook bij sommige andere medicijnen is het recept van de specialist van het ziekenhuis nodig.


Wanneer staan je medicijnen voor je klaar?

Herhaalrecepten die je vóór 11.30 aanvraagt, kun je de volgende werkdag vanaf 14.00 ophalen.

Herhaalrecepten die je op vrijdagmiddag of in het weekend aanvraagt, zijn vanaf dinsdagmiddag 14.00 af te halen. 


Veilige communicatie

Heb je vragen over je recept of medicijnen en moet je hierbij jouw medische informatie meesturen? Gebruik altijd de chatfunctie of contactpagina op onze website. Of stuur ons een beveiligd bericht via de Service Apotheek App.

Kies niet voor e-mail, Whatsapp of bericht op social media. Die kanalen zijn niet veilig genoeg om jouw privacy te garanderen.

Jouw apothekers

Berendina van Solkema

BIG-nummer: 19045779017

Martine Schirm

BIG-nummer: 99053639117