In het nieuws: Nep-mails vanuit apotheken

De laatste tijd zijn er in heel Nederland nep-mails verstuurd die lijken alsof ze van je apotheek komen. In deze mails staat bijvoorbeeld dat je een openstaande rekening moet betalen of je gegevens moet controleren of invullen. Dit is niet echt. Het gaat om nep-mails: oplichters proberen je te misleiden.

Goed om te weten: namens Service Apotheek zijn er nog geen nep-mails verzonden. Er zijn ook geen klantgegevens gestolen. Maar het kan zijn dat oplichters dit nog gaan doen. Daarom geven we deze informatie. Zo herken je een nep-mail sneller.

Lees de checklist en deel hem gerust met anderen. Samen maken we het internet veiliger!


1. Controleer het afzenderadres

  • Het goede e-mailadres van jouw Service Apotheek staat op de website van jouw Service Apotheek. Controleer of je al vaker een bericht hebt gehad van het e-mailadres
  • Let op kleine afwijkingen in het e mailadres, zoals extra cijfers, letters of afwijkende domeinen (zoals .com in plaats van .nl)


2. Let op de inhoud van de e-mail

  • Bijvoorbeeld onverwachte meldingen over je eigen risico of openstaande betalingen
  • Of een dringende toon of dreiging van incasso
  • Neem geen snelle beslissingen. Zoek het telefoonnummer of e mailadres van je apotheek op via www.serviceapotheek.nl en vraag of de e-mail klopt


3. Check links en QR-codes

  • Beweeg met je muis over de link (zonder te klikken) om het webadres te zien waar het naartoe verwijst. Vertrouw je het niet? Klik hier dan niet op.
  • Klik nooit op onbekende links, scan geen verdachte QR-codes


4. Taalgebruik en opmaak

  • Let op spelfouten, vreemde zinnen of onduidelijke opmaak. Veel oplichters gebruiken namelijk vertaalwebsites en spreken zelf geen Nederlands, dat is soms te merken


5. Wat moet je doen bij twijfel?

  • Vergelijk de contactgegevens op de officiële website van de apotheek
  • Laat de verdachte e-mail zien aan jouw apotheek en vraag of het klopt
  • Voer een virusscan uit als je op een valse link hebt geklikt
  • Wijzig je wachtwoorden als je op een valse link hebt geklikt
  • Meld de e-mail bij: valse-email@fraudehelpdesk.nl en bij je apotheek zodat zij de juiste stappen kunnen nemen


Ben je wat ouder en vind je het lastig om met digitale informatie om te gaan? Maak dan gebruik van het gratis abonnement voor klanten van Service Apotheek op SeniorWeb voor ondersteuning, zij kunnen ook adviseren bij verdenking op fraude. Dat kan via: seniorweb.nl/serviceapotheek