Eerste Hulp Bij Appgebruik

Heb je de Service Apotheek-app gedownload maar kun je wel wat hulp gebruiken? Op deze pagina lees je stap voor stap hoe alles werkt!

Starten met de app: stap voor stap

  1. Download de Service Apotheek-app op je smartphone. Klik op de button om naar de Google Play Store of App store (Apple) te gaan
  2. Gelukt met downloaden? Mooi! Open de app. Je herkent de Service Apotheek-app aan de blauwe S.
  3. klik op Kies je Service Apotheek.
  4. Vul in de zoekbalk je woonplaats of postcode in. Kies jouw Service Apotheek door erop te klikken. Wanneer je de juiste apotheek hebt geselecteerd klik je op Volgende.
  5. Log in met DigiD. Kom je er niet uit? Kijk dan op www.digid.nl voor meer informatie.
  6. Kies een pincode en bevestig deze. Je pincode bestaat uit 5 cijfers

Let op: Je hebt jouw pincode iedere keer nodig om in te loggen bij de Service Apotheek-app. Onthoud de pincode die je nu kiest goed.

Speciaal voor mantelzorgers!

Wist je dat de Service Apotheek-app ook geschikt is voor mantelzorgers! Machtig je mantelzorger via www.machtigen.digid.nl Hiermee kan je mantelzorger veilig jouw medicijnzaken voor je regelen met zijn of haar eigen DigiD. Zo hoef jij jouw DigiD gegevens niet af te geven. Ga nadat je bent ingelogd onderin naar Meer en klik op Ben je via DigiD gemachtigd? voor meer informatie over het gebruik van deze app als gemachtigde.

Medicijnen beheren en bestellen

Open de Service Apotheek-app en klik onderin op Medicijnen. Je ziet hier het overzicht van alle medicijnen die je nu gebruikt en waar je de afgelopen 3 maanden mee gestopt bent. Voor medicijnen waar je langer dan 3 maanden geleden mee bent gestopt, klik je op Gestopt. Hier staan de medicijnen nog eens 3 maanden. Daarna wordt het medicijn verwijderd uit je medicijnoverzicht.

Als je op een medicijn klikt, vind je bij de meeste medicijnen een afbeeldingen van het medicijn en het doosje. Ook zie je hoe vaak je het medicijn moet innemen. Als je verder naar beneden gaat zie je ook andere belangrijke informatie over het medicijn. Zoals de bijsluiter en bij bijna alle medicijnen ook een kijksluiter.

Gebruik je het medicijn anders dan voorgeschreven of ben je gestopt? Geef dit dan door via de app! Jouw apotheekteam controleert dan of alles nog goed gaat. Klik op de knop ‘Gestopt of ander gebruik?’. Kijk bij het hoofdstuk ‘Medicijn verwijderen uit het overzicht (gestopt)’ hoe je dit doet.

Staat een medicijn dat je gebruikt niet in jouw medicijnoverzicht? Dan kun je deze zelf toevoegen. Dat is belangrijk, want dan kan jouw apotheker de veiligheid van je medicijnen beter controleren.

  1. Open de Service Apotheek-app en klik onderin op Medicijnen. Klik rechtsbovenin op het plusje Om een medicijn of zelfzorgproduct toe te voegen.
  2. Wil je de barcode van het product scannen? kies dan voor Barcode scannen. Open de camera op je telefoon en houd deze boven de barcode op de verpakking van het product. Er verschijnt dan een medicijnnaam. Klik op Toevoegen.
    Wil je op productnaam zoeken? Kies dan voor Zoeken op naam. Typ de naam van het product in. Kies daarna uit de lijst welke je gebruikt.
    Staat jouw medicijn of zelfzorgproduct er niet tussen? Klik dan op Zelf invoeren. Je kunt dan zelf de naam van het middel intypen.
  3. Klik op Frequentie en vul in hoe vaak en hoe veel je het product gebruikt. Kies bij voorschrift hoe je aan het medicijn komt, heb je het medicijn bijvoorbeeld in het ziekenhuis gekregen? Kies dan voor Medicijn van een ander. Klik daarna op Verstuur. Je apotheker controleert of alles nog goed gaat.

Ben je gestopt met een medicijn of ben je het anders gaan gebruiken? Geef dit dan altijd door. Dan controleert je apotheker of alles nog goed gaat.

  1. Open de Service Apotheek-app en klik onderin op Medicijnen. Klik op het medicijn waarmee je bent gestopt of anders gebruikt. Klik daarna op Gestopt of ander gebruik?.
  2. Gebruik je het medicijn vaker of minder vaak? Om dit door te geven klik je op Frequentie. Ben je helemaal gestopt met het medicijn? Klik dan op Ik ben gestopt.
  3. Geef de reden door waarom je gestopt bent met het medicijn en klik op Verstuur. Je apotheker ontvangt deze informatie.

Bij je medicijnoverzicht kun je aangeven hoeveel je nog van je medicijn op voorraad hebt. Je krijgt 2 weken voordat je voorraad op is een herinnering in de app om het medicijn te bestellen. Zo heb je nieuwe voorraad op tijd in huis. Kijk bij het hoofdstuk Medicijnen bestellen om te zien hoe je jouw medicijnen kunt bestellen.

  1. Ga onderin naar Medicijnen en kies het medicijn waarvoor je de voorraad wilt invullen of wijzigen. Als je nog geen voorraad hebt ingevuld staat er ‘Je voorraad is niet ingesteld’ bij het medicijn. Wanneer je jouw voorraad hebt doorgegeven zie je in een balkje hoeveel voorraad je nog hebt.
  2. Stap 2 Kies je medicijn en klik op Je voorraad is niet ingesteld.
  3. Geef de datum aan tot wanneer je nog voorraad hebt. Dit kun je doen door de dag, maand en jaartal omhoog of omlaag te schuiven. Wanneer de datum goed staat druk je op Opslaan.
  1. Open de Service Apotheek-app en klik op Bestelling plaatsen.
  2. Kies hoe je wilt bestellen. Staat het medicijn al in je medicijnoverzicht? Kies dan voor Kies uit je medicijnen en ga door naar Stap 3.
    Wil je een medicijn van een nieuw recept bestellen? Kies dan voor Foto maken recept. Je kunt daarna in de app een foto van je recept maken. Klik op Gebruik foto en ga door naar Stap 5.
  3. Kies het medicijn of de medicijnen die je wilt bestellen en klik op Volgende.
  4. Kies hoeveel verpakkingen van het medicijn je wilt bestellen en klik op Volgende.
  5. Kies hoe je je medicijnen wilt ontvangen en klik op Volgende.
  6. Controleer je bestelling. Als je meer dan 1 medicijn bestelt zie je hier meerdere medicijnen staan. Klopt alles? Klik op Bestellen. Je bestelling is geplaatst.

In het besteloverzicht zie je welke bestellingen je geplaatst hebt. Ook vind je de voortgang van je bestelling.
Open de Service Apotheek-app en klik onderaan op Bestellingen. Hier zie je het overzicht van jouw bestellingen. Bij je bestelling staat een label. Dit geeft aan hoe ver jouw bestelling is:

  • In behandeling: Je bestelling is bij je apotheek aangekomen. Je apotheker controleert de bestelling.
  • Verwerkt: Je bestelling is gecontroleerd en goedgekeurd. Het apotheekteam is je bestelling aan het klaarmaken.
  • Aanvullende levering: De apotheker heeft deze bestelling voor je toegevoegd. Bijvoorbeeld wanneer je apotheker het recept direct van je huisarts ontvangen heeft.
  • Andere variant:  Soms kan het gebeuren dat het merk wat je gewend bent tijdelijk niet beschikbaar is. Je krijgt dan een andere variant. Dit betekent dat je hetzelfde medicijn krijgt, maar dan van een ander merk.

Let op: heb je je medicijn besteld door een foto te maken van je recept? Dan zie je niet altijd de status van jouw bestelling omdat het medicijn nog niet in je dossier staat.

Als je het medicijn ontvangt via de herhaalservice of de Medicatierol hoef je het medicijn niet zelf te bestellen. Dit doet jouw apotheekteam voor jou. 

Heb je een vraag over je medicijnen? Neem dan contact op met je apotheekteam. 

Persoonlijke instellingen en begeleiding

  1. Open de Service Apotheek-app en klik onderin op Innames. Hier zie je welke medicijnen je moet innemen en welke innames je al hebt afgevinkt. Om een nieuw innameschema te maken klik je rechtsboven op het plusje  .
  2. Gebruik je het medicijn vaker? Kies dan voor Schema maken. Gebruik je het medicijn 1 keer? Kies dan voor Eenmalige inname
  3. Kies het medicijn waarvoor je het innameschema wilt maken. 
    Let op: je moet voor elk medicijn apart een innameschema maken.
  4. Kies hoe vaak je het medicijn moet innemen.
  5. Kies op welk tijdstip of op welke tijdstippen je het medicijn moet innemen. Door op het tijdstip te klikken kun je het tijdstip aanpassen waarop je het medicijn moet innemen. Als je op het aantal klikt kun je aanpassen hoeveel je van het medicijn moet innemen op dat tijdstip.

Wil je een innamemoment toevoegen? Klik op Tijdstip toevoegen. Wil je een innamemoment verwijderen? Klik op het rode kruisje voor het innamemoment. Als je het schema hebt ingevuld en gecontroleerd klik je op Opslaan.

Je innameschema is aangemaakt. Je krijgt nu een melding op je telefoon wanneer je je medicijn moet innemen. Krijg je deze melding niet? Open de Service Apotheek-app en klik onderin op Meer. Klik op Meldingen aanpassen. Controleer hier of je de meldingen aan hebt staan.

Soms verandert je innameschema. Bijvoorbeeld wanneer je meer of minder van het medicijn moet gaan gebruiken. Of als je het medicijn helemaal niet meer hoeft te gebruiken.

  1. Open de Service Apotheek-app en klik onderaan op Innames. Klik op het medicijn waarmee je bent gestopt of die je anders gebruikt. Scroll naar beneden en klik op Jouw innameschema om het schema aan te passen. Ben je gestopt met het medicijn? Klik dan op Innameschema stoppen. 
  2. Wil je aanpassen hoe vaak je het medicijn gebruikt? Kies voor Frequentie. Om het tijdstip of het aantal te veranderen, gebruik je het hoofdstuk Innameschema aanmaken of wijzigen

Als je een inname afvinkt in de app, kan je altijd controleren of je een medicijn wel of niet hebt ingenomen. Op momenten dat je routine anders is, zoals op vakantie of tijdens feestdagen, is dit extra handig.

  1. Je krijgt een melding op het tijdstip van je inname. Klik op deze melding om de Service Apotheek-app te openen en ga naar Innames om te zien welk medicijn of welke medicijnen je moet innemen.
  2. Klik op Genomen om je inname te bevestigen. Daarna zie je een blauw vinkje. Heb je het medicijn niet ingenomen? Klik dan op Overgeslagen. Als je nu bij Innames kijkt, zie je meteen welke innames je hebt afgevinkt of overgeslagen. Handig als je later even niet meer zeker weet of je het medicijn al had ingenomen.
     

In de Service Apotheek-app kun je wijzigingen aan je apotheekteam doorgeven. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe huisarts hebt of als je verhuist binnen dezelfde wijk.
Ook kun je instellingen van de app wijzigen, zoals de meldingen die je wilt ontvangen. En vind je meer informatie over de app en DigiD Machtigen.
Stappenplan
Open de Service Apotheek-app en ga onderin naar Meer.

  • Meldingen aanpassen: Kies welke meldingen je wilt ontvangen, zoals innameherinneringen en bestelherinneringen. Controleer of het schuifje groen is om meldingen aan te zetten; klik erop om aan of uit te zetten.
  • Uitloggen: Klik onderaan het scherm op Uitloggen om veilig uit te loggen.
  • Huisarts wijzigen: Klik op Huisarts wijzigen. Zoek op naam van je huisarts of plaatsnaam. Selecteer je huisarts door erop te klikken en klik op Opslaan.
  • Persoonlijke gegevens aanpassen: Ga naar Persoonlijke gegevens. Pas je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres aan en klik op Wijziging doorgeven om deze te versturen naar je apotheek.

In de Service Apotheek-app is er voor sommige medicijnen online begeleiding in de vorm van een adviesprogramma. Hierbij ontvang je tips, advies en informatie over jouw medicijnen of aandoening.

Als je apotheek je heeft aangemeld voor het Persoonlijk adviesprogramma zie je dit op het startscherm als je de app opent. Als er nieuwe tips of vragenlijsten voor je klaar staan zie je dit hier in het roze blokje

Let op: deze tips en adviezen zijn niet beschikbaar voor alle medicijnen. Het kan zijn dat je het onderdeel Persoonlijk advies niet ziet in jouw Service Apotheek-app.

Als er nieuwe tips voor je klaarstaan zie je dit aan het roze blokje waarin Nieuw staat. Klik hierop om de nieuwe tip(s) te bekijken.

Soms wordt je gevraagd om een vragenlijst in te vullen. In de vragenlijst vragen we je naar je ervaringen met jouw medicijn. Op basis van je antwoorden ontvang je tips en adviezen van je apotheker. Wanneer er een vragenlijst voor je klaarstaat zie je op het welkom scherm een roze blokje staan met Invullen. Klik hierop en klik daarna op Vul de vragenlijst in.

Klik bij de vragenlijst na het beantwoorden van elke vraag op Volgende. Aan het einde van de vragenlijst klik je op Verzenden. Jouw antwoorden worden dan naar jouw Service Apotheek gestuurd. Ook krijg je meteen extra tips die passen bij de antwoorden die je hebt gegeven in de vragenlijst.

In de Service Apotheek-app kun je een bericht sturen naar je apotheek. Bijvoorbeeld wanneer je een korte vraag zonder spoed hebt. Je apotheek beantwoordt je vraag binnen 2 werkdagen.

  1. Na het openen van de Service Apotheek-app, vind je op het startscherm onder ‘Jouw apotheek’ de optie Verstuur een bericht. Klik hierop.
  2. Klik op Nieuw Bericht om jouw apotheek een bericht te sturen.
  3. Kies waar je een vraag over hebt. Heb je een vraag over je medicijn of apotheek? Kies dan voor Ik wil mijn apotheek iets vragen. Heb je een vraag over de Service Apotheek-app? Kies dan voor De app werkt niet goed. Als je hiervoor kiest gaat jouw vraag niet naar je apotheek, maar kun je contact opnemen met de helpdesk.
  4. Vul het onderwerp van je vraag in en typ jouw bericht naar je apotheek. Klik daarna op Versturen. 
  5. Je bericht is naar je apotheek gestuurd. Wanneer je apotheek een reactie heeft gestuurd ontvang je een melding in de app. Open de Service Apotheek-app en volg stappen 1 en 2 opnieuw om het bericht van je apotheek te lezen. 
     

Vragen? Onze klantenservice helpt!

Heb je na het lezen van deze pagina toch nog een vraag? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij staan voor je klaar van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur voor al je vragen over de Service Apotheek-app.

Bel ze op 085 743 03 80 of e-mail naar klantenservice@serviceapotheek.nl. Heb je vragen over je medicijnen? Stel die aan je eigen Service Apotheek.