Zo kan je makkelijk alle informatie vinden in het "Mijn apotheek" menu. Heb je een andere apotheek nodig? Tik dan op "Kies een andere apotheek".
Wij staan voor de S van service voor iedereen, online en in de apotheek. Maar ervaar jij dat ook? Dat willen we natuurlijk graag weten. Daarom meten we jaarlijks de tevredenheid van onze klanten. Zo blijven we verbeteren. Daarmee help jij ons de S van service waar te maken. Mensen die de vragenlijst hebben ingevuld, willen vaak ook horen wat de resultaten zijn en wat ermee gedaan wordt. Daarom delen we hier onze resultaten van het tevredenheidsonderzoek van 2025.
Het onderzoek is een vragenlijst die landelijk wordt ingezet. Bijna alle apotheken in Nederland doen eraan mee. We willen hiermee weten hoe tevreden jij bent met je apotheek. Doordat duizenden mensen deze vragenlijst invullen, weten we wat goed gaat en wat er beter kan.
Het afgelopen jaar zijn er 3 punten uit de vragenlijst gekomen waar we ons op kunnen verbeteren. Lees hieronder meer over deze punten en hoe we dit verbeteren:
Via het onderzoek horen we dat niet iedereen het fijn vindt om een geboortedatum op te geven bij het ophalen van medicijnen. Toch hebben we wel een aantal gegevens nodig om zeker te weten dat we het medicijn aan de juiste persoon meegeven.
We begrijpen dat je niet altijd alles wilt vertellen aan de apotheekbalie. Bijvoorbeeld als het druk is in de apotheek of als je wat meer privacy wenst. Daarom zijn er ook andere mogelijkheden. Je kunt altijd een afspraak maken voor op een ander moment. Deze afspraak kan telefonisch, via beeldbellen of je kunt in een spreekkamer je medicijnen bespreken met een uitgebreidere uitleg. Bij steeds meer Service Apotheken is het mogelijk om online je afspraak in te plannen, maar een e-mail sturen of even bellen kan natuurlijk ook.
Jouw Service Apotheek team is ook bereikbaar via de app! Je kunt hier je vragen stellen direct aan je apotheker. Dat is veilig, makkelijk en niemand kijkt of luistert mee.
De wachttijden bij veel Service Apotheken zijn helaas toegenomen afgelopen jaren. Is dat zo? Of zijn ze nog steeds ontevreden over de relatief lange wachttijden? We snappen dat dit heel vervelend is, wachten is nooit fijn. Een langere wachttijd komt vooral door personeelstekort en hogere werkdruk. We doen er alles aan zodat jij een zo kort mogelijke wachttijd in de apotheek hebt. Dit doen we met behulp van onze services:
Door samen vooraf te plannen, kunnen we je nog sneller en beter van dienst zijn.
Hoewel we streven naar een optimale klantbeleving, merken we dat er door de huidige omstandigheden soms toch punten zijn waar het beter kan. De combinatie van stakingen, werkdruk en medicijntekorten heeft invloed gehad op hoe snel en persoonlijk we patiënten te woord kunnen staan. We begrijpen dat dit impact heeft op jouw ervaring in de apotheek. Juist daarom gaan we het komende jaar actief aan de slag met extra zorgprojecten. Bijvoorbeeld rond de thema’s huid, diabetes en hart- en vaatziekten. Zodat jij als patiënt je gehoord, gezien en geholpen voelt. Ook is komend jaar de nieuwe CAO Apotheken van kracht met betere arbeidsvoorwaarden voor apotheekteams. Heb je toch een minder prettige ervaring gehad? Bespreek dit gerust met de apotheker. Door samen in gesprek te gaan, gaan we voor een passende oplossing.
Het tevredenheidsonderzoek geeft aan dat onze klanten een positieve omgang ervaren. Hier zijn wij extra trots op. Vooral omdat het momenteel drukker is in de apotheek vanwege tekorten aan medicijnen en personeel. Onze apotheekteams kijken altijd naar jouw persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld door een jaarlijkse medicatiebeoordeling, een gesprek waarin je samen met jouw apotheker kijkt of jouw medicijngebruik makkelijker en beter kan. Bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar een vervangend medicijn
Onze klanten zijn erg tevreden over de deskundigheid van de zorg die zij ontvangen. Onze apotheekteams volgen voortdurend trainingen en bijscholing zodat zij altijd op de hoogte zijn van de nieuwste informatie over medicijnen volgens de KNMP-standaard. Zo kunnen we je altijd het beste advies geven. Wist je dat veel van onze apothekersassistenten KABIZ-gecertificeerd zijn? Als je vragen hebt over je medicijnen, kom gerust langs of neem contact met ons op. We staan klaar om je te helpen.
Onze klanten waarderen het enorm dat zij zelf de controle over hun medicijnen kunnen houden. Zo wordt je goed op de hoogte gehouden van de status van je medicijnen via de Service Apotheek-app. Hier vind je gemakkelijk terug of je medicijnen al besteld zijn en of ze al geleverd zijn in de apotheek.
Ook dat je gemakkelijk kan kiezen hoe je medicijnen in huis krijgt vinden onze klanten fijn. Iedereen is natuurlijk van harte welkom in de apotheek! Maar als dat niet uitkomt, bieden we verschillende alternatieven om je medicijnen bij jou te krijgen.
Bijvoorbeeld met onze bezorgservice! Onze vaste bezorgers komen met de auto of de fiets. Dit is handig als je een ongelukje hebt gehad of slecht ter been bent. Ook hebben steeds meer Service Apotheken een handige afhaalkluis! Hier kun je 24/7 je medicijnen ophalen.
Tip: Wist je dat de bezorger ook zelfzorgproducten kan meenemen in je bestelling? Dus als je pijnstillers, handcrème of vitamine D nodig hebt? Laat het weten en we maken het in orde. Dat is de S van service voor jou
Meer lezen?
We zijn blij dat 103.500 mensen de vragenlijst hebben ingevuld. En ook trots op de uitkomsten. Dit jaar waardeerden onze klanten de Service Apotheken met een 8,7 gemiddeld. Hiermee hebben we voor het 10e jaar op rij de hoogste klanttevredenheid van Nederland onder de apotheken. Dat vinden wij top! Dat betekent natuurlijk niet dat we achterover leunen. Wij blijven altijd kijken hoe het beter kan zodat we jou nóg betere service kunnen bieden.
Het afgelopen jaar kwamen er ook veel punten uit de vragenlijst waarmee onze klanten al erg tevreden zijn. Hier lees je meer over de belangrijkste 3 punten en wat deze voor jou betekenen: