Landelijke leveringsproblemen reguliere medicijnen: Wat doen wij daaraan?

Geplaatst op 20-12-2023
Landelijke leveringsproblemen reguliere medicijnen: Wat doen wij daaraan?

Bij een landelijk geneesmiddeltekort is een bepaald geregistreerd geneesmiddel (tijdelijk) niet of onvoldoende beschikbaar. Dit heeft een grote impact op zowel jou als patiënt als ons als apotheekpersoneel. We zoeken dagelijks naar de beste oplossing voor jou en voor heel veel andere patiënten. Wat doen we dan precies?

  1. Als er een ander merk te leveren is, leveren we je tijdelijk een ander merk met dezelfde werkzame stof en sterkte;
  2. Soms is er van een bepaalde sterkte niks te leveren. We leveren dan weleens tijdelijk een andere sterkte. Als je een tablet van bijvoorbeeld 100 mg gebruikt, leveren we soms als alternatief 50 mg tabletten. Het is in dit voorbeeld dan de bedoeling dat je tijdelijk twee tabletten van 50 mg tegelijk gaat innemen;
  3. Verder zijn we voorzichtiger met het meegeven van grote voorraden, zodat we iedereen kunnen blijven helpen en niet een groter tekort veroorzaken. Steeds vaker is dit dan ook het landelijke CBG advies.


Er zijn gevallen dat onze groothandel een medicijn helemaal niet meer kan leveren, in geen enkele sterkte. Dat is natuurlijk een probleem dan. Er zijn dan een aantal dingen die we kunnen doen:

  • We nemen contact op met de apotheken in de regio om te vragen of iemand anders nog een kleine voorraad heeft en dat kan missen;
  • We controleren of we via een andere groothandel nog aan de medicijnen kunnen komen;
  • Soms is er in Nederland helemaal niets meer te krijgen. Dan is er in sommige gevallen de mogelijkheid om geneesmiddelen te importeren uit het buitenland. De IGJ (Inspectie van Gezondheidszorg en Jeugd) geeft hiervoor dan steeds vaker een generieke toestemming en wordt er ook een vergoedingsregeling gemaakt zodat het import medicijn ook gedeclareerd kan worden bij de zorgverzekering;
  • Als ook import geen mogelijkheid is, moeten we nadenken over een ander medicijn met een gelijkgerichte werking. We zoeken uit welke opties er zijn en bespreken die met jou en met de voorschrijvend arts. In sommige gevallen, als een medicijn langdurig niet te leveren is, hebben we regionaal met de artsen een afspraak gemaakt (in Oud-Beijerland) met een standaard alternatief. We controleren altijd of dit standaard alternatief bij jou past en de huisarts krijgt hier altijd een melding van bij omzetting.


Je zult helaas vaker geconfronteerd worden met geneesmiddeltekorten. Wij proberen op alle mogelijke manieren te helpen en proberen ook met jou te communiceren wat we hebben gedaan en hebben kunnen regelen. Dit kost vaak veel tijd en moeite. We vragen je begrip hiervoor. Natuurlijk kun je je zorgen maken. Uit deze bij ons, dan kunnen we je verder helpen.


Wil je meer lezen over de Nederlandse geneesmiddeltekorten, kijk dan op: https://www.knmp.nl/dossiers/geneesmiddelentekorten

De SFK heeft ook een monitor in het leven geroepen om landelijk inzicht te verschaffen in de ontwikkeling van alle tekorten.

Wil je zelf kunnen volgen of jouw medicatie mogelijk geraakt wordt of de status hiervan volgen, dan kan dat het beste via: KNMP Farmanco.

Actuele wachttijd

De huidige wachttijd is  

Jouw apothekers

mw. drs. J.A.M. Hoogeboom

BIG-nummer: 99053343017

mw. C. Nagel, MSc

BIG-nummer: 99927138517